Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen framför allt när vi bär vår scoutskjorta. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi lärt oss (olika temamärken sk intressemärken), vår tillhörighet (scoutkår, län, avdelningsmärke) och vilka hajker och läger vi varit på (speciella läger/hajkmärken).

Grundplaggen i scoutdräkten är scoutskjorta med vår egen scouthalsduk med sölja. Men det finns andra plagg som går bra att använda också.

Man kan beställa själv, men vi brukar samordna inköpen så att ni slipper fraktkostnaden. Beställer man själv måste man köpa de märken man annars får gratis när man beställer via kåren. Så prata gärna först med din ledare när du vill beställa något innan du beställer själv.

Scouthalsduken är kårens egen och finns att köpa direkt i scoutlokalen. Vill ni bara köpa halsduken går det bra att betala 60 kr kontant i lokalen. I lokalen finns ibland några begagnade och nya (felbeställda) skjortor och t-shirtar att titta på och köpa. Ni betalar ordinarie pris för de nya. Först till kvarn gäller.
När ni beställer skjorta ingår Hallstahammars eget märke samt märken från förbundet. Vill ni köpa extra märken kostar de 10 kr/st.

Scoutshop är Scouternas egen shop. Överskottet på allting du handlar går tillbaka till scoutrörelsen. Genom Scouternas återbäringssystem kan du välja att ge 5% av summan du handlar för direkt till kåren, som väljer i rullisten, antingen när du registrerar dig som kund eller när du är i kassan. Scoutkåren får en utbetalning en gång per termin och på så sätt bidrar ditt köp till kårens intäkter.

Beställning av scoutdräkt

Ni som vill köpa scoutkläder kan göra det genom att fylla i en blankett som ni ber er ledare om denna lapp skall sedan lämnas till er ledare.
Betalning sker genom att ni sätter in aktuell summa på kårens plusgirokonto 54 23 18-1
Skriv vad ni beställer och scoutens namn! T.ex. T-shirt, Sven Svensson

Scoutskjortor och t-shirtar finns i flera olika varianter förutom de vi erbjuder.  Följ länken till Scoutshop för att titta på andra alternativ.

Där finns även storleksguider och en mängd andra scoutprylar att köpa. Vill ni att vi ska beställa något särskilt skriver ni det på en egen lapp och lämnar till er ledare.
Det går även bra att var och en gör en egen beställning direkt i Scoutshop. Då tillkommer frakt och avgifter, ni kan inte heller handla mot faktura.

Märken och scoutsjal

När man beställer scoutskjorta ingår följande märken:

• Scoutkårens märke
  • Världsförbundsmärken (pojke/flicka)

Övriga märken delas ut efter genomförande eller deltagande eller vid behov. Oftast vid terminsslut.

Så här ska märkena sitta: